Monday, September 27, 2010

GERMAN PLUM CAKE - PFLAUMENKUCHEN


150 g all-purpose flour
50 g whole wheat pastry flour (or also all-purpose flour)
100 g sugar
1 tsp. cinnamon, ground
150 g butter, cold, cut in small cubes
1 egg
50 g/1/4 cup almond slices or slivers
500 g prune plums

In the bowl of a mixer, stir together flour, sugar and cinnamon. Add butter cubes and egg. Mix with paddle attachment (or dough hook) until streusel form. Refrigerate for 30 minutes.

Preheat oven to 400 F/200 C. Adjust rack to lower middle position.

Cut plums in halves and remove pits. Line bottom of 26 cm/10 inch springform pan with parchment paper.

Transfer half of the chilled streusel dough into pan, and press down to make the crust.

Distribute plum halves evenly over streusel bottom. Mix other half of streusel with almond slices and scatter evenly over the plums.

Bake for 35 - 40 minutes. Transfer to wire rack and let cool.

There must be hundreds of Pflaumenkuchen recipes out there - this one is easy to make, and tastes best when slightly warm and served with vanilla ice cream.

5 comments:

  1. Hallo Karin,
    Hab den Kuchen gestern gebacken und kam super raus. Ist schoen mal was leichtes zu machen. Vielen Dank fuer das Rezept!

    Schoene Gruesse,
    Sabine

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wie schön, Sabine! Ich habe gerade einen anderen, auch sehr leckeren Pflaumenkuchen mit Mandelguss ausprobiert, den ich bald wie möglich posten werde. Er ist auch ganz einfach zu machen.
      Als ich hierher zog, gab es noch kein Zwetschgen im Supermarkt, nur die grossen, weniger geschmacksintensiven Pflaumen zum Frischessen. Zum Glück hat sich das inzwischen geändert.

      Delete
    2. Kann schon gar nicht auf das neue Rezept warten. Gerade auf Urlaub zurück gekommen und unser starter hat sich gut gehalten. Jetzt geht es wieder los mit dem backen. Freu mich schon.

      Delete
    3. Das nennt man Backentzugserscheinungen: ich leide auch immer daran, wenn ich längere Zeit nicht backen kann :)

      Delete
    4. hahaha das dauert bestimmt einen guten Monat bis mein Freund das Wort Backentzugserscheinungen sagen kann. Fun fun fun...

      Delete